Vitaliteit en Thuiswerken: Hoe blijven uw werknemers mentaal en fysiek fit?

Waar moet u op letten als u iedere dag thuis aan het werk bent? In plaats van uw vertrouwde werkplek, werkt u nu thuis aan de keukentafel of in uw thuiskantoor. Grote kans dat u de gezelligheid en aanwezigheid van uw collega’s mist. Hoe zorgt u dat u mentaal en fysiek fit blijft bij het thuiswerken?

1. Maak een dagplanning

Zo weet u per dag waar u aan toe bent. Plan blokken per dag om te werken, te ontspannen en te bewegen. Wees realistisch bij het plannen van uw werkzaamheden in de tijd die u voor werk geblokt hebt, zodat u zal wel alles op dezelfde manier of binnen dezelfde tijd kunnen doen als u gewend bent.

Plan ook uw koffie- en lunchpauzes in en ga dan even bij uw werkplek vandaan. Fysieke afstand nemen geeft u ook echt even pauze.

Lees hier meer tips

2. Zorg voor afwisseling en voldoende beweging

Richt uw werkplek zo gezond mogelijk in: werkt u op een laptop, maak dan gebruik van een los toetsenbord en muis, een standaard of eventueel een los beeldscherm. Afgelopen jaar is er een flinke toename aan nek- en schouderklachten ontstaan. Vooral de schildpadhouding, ofwel het hoofd voorovergebogen met de schouders naar voren, is een grote boosdoener. Door te zorgen dat u recht vooruit kijkt en een rechte en ontspannen houden heeft, vermindert u de kans op dit soort klachten.

Wissel de werk- of leerplek ook eens af door staand te werken, lopend te bellen of af en toe op de bank te zitten en werken. Uiteraard wel in een houding die geen klachten geeft. Wees creatief: van een plank die nog ergens in de schuur staat is wellicht een sta-werkplek te maken?

Onderbreek werk achter een beeldscherm regelmatig met een pauze (20 seconden is al goed). Sta bijvoorbeeld op om wat te drinken te pakken, de kat te aaien of loop even naar buiten.

Lees hier meer tips

3. Plan momenten van ontspanning

Thuis is niet alleen meer thuis, maar ook een kantoor geworden. Probeer daarom op een vast tijdstip te stoppen met werk en zet uw computer uit en berg deze indien mogelijk op. Zo komt u beter los van werk. Beperk ook de tijd achter een beeldscherm in uw privétijd. Zet uw telefoon uit, zet hem op stil of leg hem weg in een andere kamer. Doe dit sowieso een uur voordat u naar bed gaat.

Lees hier meer tips

4. Blijf in contact met collega’s

Zoek contact met uw collega’s, die in dezelfde situatie zitten. Vraag of u collega het werk aankan en help elkaar indien nodig. Drink eens virtueel een kopje koffie met elkaar, of plan een vrijdagmiddagborrel om over andere onderwerpen dan werk te praten. Ervaart u knelpunten in uw team of eigen werk? Trek tijdig bij het management aan de bel. Deze nieuwe tijden vragen om een nieuwe vorm van leiderschap, waar u goed het gesprek over aan wilt gaan.

Wekelijkse thuiswerktips

Om u extra te helpen tijdens het thuiswerken delen wij de komende weken thuiswerktips met u. Heeft u zelf een belangrijke tip of inspirerende ontdekking? Deel het dan met ons. En wij komen graag met u in contact.

Menu