Lunchwandelen in Twente? Broodnodig!

Een simpele manier om ook tijdens het werk aan beweging te komen: maak het onderdeel van uw dagelijkse bezigheden. Tijdens de lunch bijvoorbeeld samen met collega’s!  In Twente zijn prachtige gebieden om te wandelen, zoals in Delden hier op de foto.

Wie (te veel) zit, is niet fit

Gemiddeld zitten we op een werkdag meer dan 10 uur. Terwijl we dagelijks minimaal een half uur beweging nodig hebben om mentaal en fysiek een beetje fit te blijven. Een simpele manier om ook tijdens het thuiswerken aan een portie beweging te komen: maak het onderdeel van uw dagelijkse bezigheden. En hoe meer u de pas erin zet, hoe meer effect het heeft op uw gezondheid.

Laat als werkgever zien dat u lunchwandelen stimuleert en waardeert:

Zo werkt lunchwandelen voor uw organisatie.

  • Besteed er aandacht aan via jullie interne communicatiekanalen. Wie deelt het leukste rondje lopen? Wie zoekt een loopmaatje? Wat eet lekker weg onderweg? Welke streek heeft de leukste wandelroutes?
  • Geef als managementteam het goede voorbeeld en ga ook lunchwandelen.
  • Leg paraplu’s met bedrijfslogo klaar.
  • Zorg dat lunchwandelaars voorrang krijgen in de kantine. Beloon ze via een spaarkaart met een gratis shake of salade na elke tien lunchwandelingen.
  • Organiseer een wandelchallenge. Via de app Ommetje lopen van de Hersenstichting kunnen medewerkers ‘strijden’ om medailles en hun ommetjes bijhouden.

Wandelen werkt!

Lunchwandelen kost niks en levert veel op:

  • Hoofd: minder stress, energieker, verbetert concentratie en alertheid, versterkt geheugen en creativiteit
  • Rug/ schouders: minder pijnklachten
  • Hart: betere doorbloeding, lagere bloeddruk
  • Spieren/botten: versterkend
  • Darmen: stimuleert stofwisseling
  • Buik: -130 calorieën per half uur
  • Lijf: verkleint kans op ziekten
  • Tussen de 2 personen: tijd om bij te praten, overleggen, problemen te bespreken

5 simpele tips om meteen toe te passen

Kleine moeite, groot plezier:

  1. Leg een paraplu klaar voor die enkele keer dat het regent
  2. Zet een paar makkelijke schoenen neer op kantoor
  3. Neem wat boterhammen mee voor onderweg
  4. Begin met een of twee keer per week lunchwandelen
  5. Spreek alvast af met een collega als stok achter de deur

Bron: Werken in beweging

Menu