Vervoerkeuze – Kies het juiste moment voor gedragsverandering

Hoewel we vaak het idee hebben dat we onze keuzes rationeel en bewust maken, laten we ons vaak leiden door automatische patronen in ons gedrag: We zijn gewoontedieren, ook als het gaat om mobiliteitsgedrag.

Gewoontedier, ik?

Het klinkt misschien saai en simpel, maar gewoontes zijn functioneel: gewoontegedrag kost weinig hersenactiviteit, waardoor we energie overhouden voor complexere taken. Zo leest u dit artikel misschien terwijl u met uw voet tikt en een slok neemt uit een verse bak koffie. Dit gaat u waarschijnlijk niet zo soepel af als u over elke handeling bewust na zou denken.

Denk ook eens terug aan uw eerste rijles: waar u nu moeiteloos de koppeling intrapt als u van de eerste naar de tweede versnelling schakelt, terwijl u tegelijkertijd de spiegels checkt en alvast nadenkt over de rest van uw route, was het in die lesauto al een wonder als u überhaupt nog aandacht had voor de spiegels. Enkele voorbeelden van hoe nuttig gewoontegedrag is.

Gewoontegedrag

Maar: Gewoontegedrag is ook lastig, want die automatische patronen zitten er zo diep ingesleten, dat het lastig is om dit te veranderen. Bent u bijvoorbeeld op zoek naar manieren om meer medewerkers op de fiets te krijgen? Dan zal u best wat uit de kast moeten trekken. Ook in de mobiliteitswereld speelt gewoontegedrag namelijk een grote rol: We denken niet echt bewust meer na over de route en de vervoerwijze naar onze vaste bestemmingen.

Logisch, want de ritjes naar kantoor hebben we nu zo vaak gemaakt, dat we wel weten welke route het handigst is. Waarom zouden we dan open staan voor verandering? Natuurlijk vallen ook gewoontes uiteindelijk met moeite wel te veranderen, maar voor u alles uit de kast trekt om dat gewoontedier te verleiden, is het handiger om eens een stapje terug te doen

Hoe bent u die gewoontevorming voor?

Timing is key, ook in gedragsverandering. Een gewoonte is misschien lastig te doorbreken. Daarom is het efficiënt om een beroep te doen op gedragsverandering als men daarvoor open staat. Er zijn namelijk momenten waarop men van nature een gewoonte doorbreekt, en (reis)gedrag heroverweegt. Denk bijvoorbeeld aan een verhuizing, baanswitch of… na de coronatijd. Kortom, grote levensveranderingen. In de psychologie noemen we dit Life Changing Events. Dit zijn dan ook kansrijke momenten om mensen te ‘verleiden’ tot nieuw gedrag.

Hoe verleidt u uw medewerkers tot nieuw gedrag?

Oké, verleiden dus, maar hoe doet u dat dan? Een aantal praktische tips op een rij:

  • Laat nieuwe medewerkers kennismaken met de fiets door een (gratis) kennismakingsactie, bijvoorbeeld Proefrijden.
  • Speel in op de law-of-least-effort: mensen kiezen graag de makkelijkste optie. Help uw medewerkers dus op weg in hun vervoerkeuze en zorg dat de fiets volop in de aandacht staat in uw mobiliteitsbeleid.
  • Mensen zijn groepsdieren, en doen graag wat de rest doet. Dit noemen we de sociale norm. Heerst er een positieve sociale fietsnorm (= veel mensen fietsen), communiceer dit dan! Hiermee maakt u fietsen een logische vervoerkeuze.
  • Maak de fiets net zo aantrekkelijk (of aantrekkelijker) dan de andere reisopties. Zorg bijvoorbeeld dat de faciliteiten op orde zijn (denk aan een overdekte fietsenstalling, en eventueel kluisjes, douches en een föhn) en dat er een financiële vergoeding mogelijk is.

Meer informatie? Neem dan contact op met ons!

Menu