Inspiratie voor sneller en schoner vervoer met bestelauto’s

deelnemers bestelautobijeenkomst

Hoe kan de inzet van bestelauto’s slimmer? Dat was de centrale vraag van de bestelautobijeenkomst op 9 februari 2017 in Deventer. Door alle praktisch toepasbare voorbeelden en ontwikkelingen was de bijeenkomst voor alle deelnemers interessant en inspirerend. In dit artikel doen we verslag van de bijeenkomst.

Gedeputeerde Boerman van de provincie Overijssel opende de middag met een pleidooi voor slimmer vervoer per bestelauto. “Oost-Nederland is een economisch sterke regio. Logistiek vormt de motor van economische groei en werkgelegenheid. Goede bereikbaarheid is essentieel. Maar alleen asfalt is niet genoeg. We zullen ook samen moeten werken aan het verbeteren van de bereikbaarheid door efficiënter en meer buiten de spits te vervoeren.”

Onderzoek naar effectief en duurzaam gebruik van bestelauto’s
Buck Consultants International, Panteia en TNO voeren een onderzoek uit naar de effectiviteit en duurzaam gebruik van bestelauto’s. Dit doen zij in opdracht van Connekt (onafhankelijk netwerk voor slimme, duurzame en sociale mobiliteit). Dankzij dit onderzoek weten we het volgende:

  • De bestelauto vormt het werkpaard voor de Nederlandse economie. Alle bestelauto’s samen maken jaarlijks meer dan 15 miljard kilometers.
  • E-commerce maakt nu nog slechts 5% van deze kilometers uit, maar dit aandeel zal verder gaan stijgen.
  • Naar verwachting zullen er in 2020 per adres ongeveer 60 pakjes gebracht worden. In Nederland zijn er 932.000 bestelwagens, waarvan meer dan 95% op diesel rijdt.

Een slimmer logistiek proces
Over dit onderwerp kwamen drie bedrijven aan het woord: Hollander Techniek, Woonbedrijf Ieder1 en Van Dorp.

Hollander Techniek heeft door de inzet van ritregistratie veel meer grip gekregen op het rijgedrag, de belading en het brandstofverbruik. Het bedrijf bespaart onnodige ritten naar het magazijn door zijn monteurs ’s nachts te beleveren. Dat scheelt zowel brandstof als vervoerskilometers en daardoor kan het bedrijf zijn monteurs beter inzetten.

Woonbedrijf ieder1 is een woningcorporatie met circa 14.000 sociale huurwoningen. Zij voert haar eigen onderhoud uit: jaarlijks ongeveer 20.000 reparaties en 4.000 grotere klussen. De woningcorporatie beschikt over 49 bestelbussen voor haar vakmensen. Samen met Mastermate is een pilot uitgevoerd met als doel zo veel mogelijk reparaties in één keer goed uit te voeren door gestuurde levering. Het voorkomt onnodig terugkomen of terugrijden naar het magazijn en levert tevreden klanten op. Verrassende uitkomst uit de pilot waren de positieve ervaringen van het personeel: meer zeggenschap over materiaal en meer eigenaarschap over klussen.

Van Dorp Installatietechniek is een installatiebedrijf dat inzet op duurzaam onderhoud. Doel is zo min mogelijk onverwachte storingen en zo veel mogelijk gepland onderhoud. Beschikbare uren moeten zo goed mogelijk worden ingezet met zo min mogelijk reiskilometers op drukke tijden. Dat doet het bedrijf door open te staan voor goede ideeën van zijn personeel en door de dialoog met klanten aan te gaan over slimme en snelle oplossingen.

Over de elektrische bestelauto
Drie bedrijven hebben toelichting gegeven over de ontwikkelingen en ervaringen met elektrisch rijden: Voltia, Mobility Heroes en MSG koeriers.

Voltia is een bedrijf dat elektrische bestelauto’s leaset aan bedrijven. Ook analyseert Voltia vervoersstromen en adviseert ze bedrijven over de inzet. Haar ervaring is dat er op dit moment twee groepen bedrijven zijn die hieraan meedoen. Ten eerste bedrijven die een steentje bij willen dragen aan duurzaamheid. Ten tweede bedrijven die elektrisch vervoer inzetten voor klanten waarvoor duurzaamheid een belangrijke afwegingsfactor vormt.

Mobility Heroes geeft bedrijven en overheden advies over duurzaam vervoer. Zij heeft voor een groot aantal bedrijven een zogenaamde EV-scan uitgevoerd. Daarbij bleek dat de inzet van elektrische bestelauto’s zich economisch sneller terugverdient dan op het eerste gezicht lijkt. Wel is het van belang dat de elektrische bestelauto wordt doorontwikkeld, waarbij de actieradius en het laadvermogen groter worden.

MSG koeriers is een van de koplopers bij de inzet van duurzaam vervoer. Het bedrijf doet mee met het LEVV-project (lichte elektrische vrachtvoertuigen) in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam, en is betrokken bij stadsdistributie. MSG koeriers zet niet alleen elektrisch vervoer in, maar ook vrachtfietsen.

De middag werd afgesloten met een plenair deel, waarbij de aanwezigen ook nog veel andere tips en oplossingen voor slim en schoner vervoer met elkaar hebben gedeeld.

Meer weten?
De bestelautobijeenkomst was een initiatief van drie Beter Benutten-regio’s: Twente, Zwolle-Kampen en Cleantech Regio en is georganiseerd in samenwerking met EVO Fenedex, TLN, Lean & Green en Green Deal Zero.

Ondernemers met ideeën en vragen kunnen contact opnemen met de Logistiek Makelaars van de regio’s Zwolle – Kampen, Twente en Stedendriehoek. Deze denken met u mee en helpen u sneller en schoner op weg. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Miranda Volker  m.volker@overijssel.nl / 06-46718482
Leonie van Driel l.v.driel@overijssel.nl / 06-10366072
Paul Bruijstens p.bruijstens@overijssel.nl / 06-4612936

Menu