Terugblik op een succesvol webinar Post-Corona Thuiswerkplan

Webinar post-corona thuiswerkplan terugkijken

Op 3 maart organiseerden wij het webinar: Post-Corona Thuiswerkplan! Hierin hoorden ruim 40 diverse ondernemers, MKB-bedrijven en organisaties hoe zij een thuiswerkplan maken. Gemist? Dit artikel is een samenvatting van dit webinar. Bovendien kunt u het webinar in dit artikel terugkijken.

Post-corona willen we graag weer naar kantoor, maar waarschijnlijk niet meer vijf dagen in de week. Hoe organiseert u dit als werkgever? Hoe komt u tot nieuwe arbeidsvoorwaarden? Hoe maakt u afspraken over bijvoorbeeld aanwezigheid en over hybride werken? Nog best complex! Deze vragen zijn behandeld op ons webinar door sprekers Frank Sturrus, Margot Verhoeven, Marieke van Gent.

Dit succesvolle webinar heeft een hoop nieuwe inzichten opgebracht die wij met elkaar konden delen. Mobiliteitsmakelaar René Teeuwen startte met een toelichting op ons Duurzaam Mobiliteitsprotocol. Een handvat om het nieuwe mobiliteitsgedrag vast de houden. 

Het protocol heeft 3 uitgangspunten:

  1. Kies zoveel mogelijk voor thuiswerken verspreid over de week. 
  2. Stimuleer tot 15 km afstand fietsen naar het werk. 
  3. Stimuleer boven 15 km reizen buiten de spits via o.a. auto, ov, carpool en speed pedelec.

Onderzoek onder 25.000 medewerkers

Wat is eigenlijk het thuiswerkpotentieel in Overijssel? Om dit te beantwoorden, hebben wij een klein onderzoek gehouden onder 44 grote werkgevers in Overijssel met ruim 25.000 medewerkers. Onderzoek wees uit:

  • Voor corona 14% van de medewerkers gemiddeld 0,5 à 1 dag per week thuiswerkte;
  • Tijdens corona 49% van de medewerkers structureel thuiswerkt;
  • Volgens deze werkgevers is dit bijna het maximaal haalbare (53%);
  • Na corona verwachten deze werkgevers dat ongeveer 33% van het personeel structureel gaat thuiswerken. Gemiddeld zo’n 1 à 2 dagen in de week. 

Wist u dat?
Als we straks die 33% kunnen realiseren, dan verwachten we dat de files in Overijssel ook blijvend verdwenen zijn (op files veroorzaakt door ongevallen en onderhoud na). 

Wat moet u als werkgever regelen voor uw medewerkers?

Hybride werken laten aanslaan en de voordelen ervaren als werkgever én medewerker? Onze 3 sprekers vertellen u hoe u dit kunt doen. Want wat moet u als werkgever allemaal regelen, zodat 1/3 van uw medewerkers ook goed vanuit huis kan werken? Dat leest u hieronder verder. Speciaal voor u hebben wij het webinar ook op ons YouTube-kanaal gezet.

Cultuur & Beleid

De medewerkers maken het bedrijf en zijn de cultuur

Frank Sturrus, specialist Verandermanagement en organisatiecoach bij Sturrus Ge(s)laagd Veranderen, nam ons mee in hoe je je medewerkers op afstand betrokken houdt. 

Hij vertelde hoe u met uw medewerkers in gesprek gaat over welke wensen zij hebben als het gaat om (post-corona) thuiswerken. De medewerkers maken het bedrijf en zijn de cultuur. Belangrijkste advies was: ‘Ga hierover vooral met elkaar in gesprek en probeer daarbij ook echt concreet te worden met elkaar.’ Oftewel: “Alles is vaag, totdat je het expliciet maakt. Vage situaties zorgen voor irritaties. Maak het bespreekbaar en bespreek het met elkaar”.

Rechten tijdens thuiswerken

Onkostenvergoeding € 2,- per dag voor thuiswerken

Vervolgens nam Margot Verhoeven, advocate bij Blue Legal, specialist op het gebied van arbeidsrecht, ons mee in de rechten en plichten als werkgever. Zij vertelde ons dat thuiswerken zeker geen recht is.

“In juni bepaalde een rechter in kort geding dat een medewerker geen recht op thuiswerken kon eisen op basis van het algemeen geformuleerde overheidsadvies. De werkgever kon beargumenteren dat de aanwezigheid van de werknemer op de werkplek nodig was en hij had voldoende maatregelen genomen om voor een veilige werkplek te zorgen. De Wet flexibel werken regelt wel dat een individuele werknemer een verzoek kan doen om aanpassing van arbeidsduur, werktijd en arbeidsplaats.’’

Daarnaast informeerde ze ons dat per 1 april (datum zou nogmaals kunnen opschuiven) u geen standaard belastingvrije km-vergoeding van 19 cent per kilometer mag geven. Er is vanaf dat moment registratieplicht van de daadwerkelijk kilometers die je naar het werk maakt. 

Voor thuiswerken kan ook een vergoeding van onkosten worden gegeven. Nibud heeft dit vastgesteld op € 2,- per dag. Daarbij gaat het om kosten van elektriciteit-, water- en gasverbruik, koffie en thee, wc-papier en afschrijving van bureaus en bureaustoelen. Voor deze kosten kent de wet geen vrijstelling. Een vergoeding voor deze kosten vormt dus loon. Hierover moet u dus wel nog inkomstenbelasting betalen. De kosten kunnen daarom alleen onbelast worden vergoed uit de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR).

IT-vraagstukken

Vraag u niet af of u gehackt wordt, maar wanneer!

Marieke van Gent, eigenaar bij IT Efficiency BV, specialist op het gebied van IT-vraagstukken bij het MKB, nam ons mee in de complexiteit van ICT veiligheid en thuiswerken.

Het is van belang dat u als werkgever juist op de thuiswerkende werknemers zicht houdt op welke hardware, software en beveiliging ze gebruiken. Ze nam ons mee in het begrip schaduw it. Welke software gebruiken je medewerkers op hun eigen apparaat zonder dat jij als werkgever dit hebt gefaciliteerd, denk aan dropbox, privé mail en Wetransfer. Haar stelling was dan ook vraag je niet af of je gehackt wordt, maar wanneer!

Voucherregeling 

We sloten het webinar af door de Voucherregeling van de provincie toe te lichten. Alle werkgevers met een Overijsselse vestiging(-en), waar meer dan 50 medewerkers werken, kunnen via de provincie een Voucher Thuiswerkplan aanvragen. Ze ontvangen dan € 3.000 tot € 4.000 om een expert in te huren om een thuiswerkplan op te laten stellen. 

Vragen naar aanleiding van ons webinar of over deze regeling? Stel ze aan onze mobiliteitsmakelaars.

Webinar terugkijken

Menu