Coert fietst 25 km naar zijn werk in Enschede

“Ik fiets omdat ik niet met een mondkapje in de trein wilde zitten. En omdat het lekker en gezond is.”

De dagen zijn korter, het is kouder en we werken voornamelijk thuis. Tijdens deze koude dagen zijn er ook werknemers die alsnog de fiets naar het werk pakken? Graag delen wij een verhaal van werknemers die zijn gaan fietsen door Covid-19.

In tijden van thuiswerken tijdens de coronapandemie is fietsen naar en van het werk ineens niet geheel vanzelfsprekend meer. Toch is het juist in deze tijd extra belangrijk dat u aan uw beweging komt en u gezond en fit voelt. Zeker nu thuiswerken het nieuwe normaal is.

Coert (55) fietst 25 kilometer naar zijn werk in Enschede. Te ver? Liever dat dan met een mondkapje in de trein. Hij dacht altijd een mooi-weer-fietser te zijn, maar dat valt reuze mee. “Met een goed regenpak kom je een heel eind, ik gebruik het regenpak overigens ook bij koud weer als windstopper. Echt winterweer hebben we dit seizoen nog niet gehad: matige/strenge vorst en/of een flink pak sneeuw. Het valt allemaal reuze mee met het weer, mits je de juiste kledingkeuze maakt. En dat is een kwestie van doen (en ervaren). Het levert vooral voldoening op, ook als het wel regent.”

Coert zijn verhaal

25km woon-werk te ver?
25 kilometer woon-werk fietsafstand vond ik altijd ‘te ver’. Ik ging altijd met de trein tot in juni 2020 de mondkapjesplicht in het OV werd ingevoerd. De mondkapjesplicht, op zich al vervelend, werd ook in een lege coupé gehandhaafd en dat stoorde mij wel. Vanwege het mooie weer besloot ik maar eens te gaan fietsen, kijken hoe het bevalt.

Ik heb een oude(re), vrij zware fiets met 7 versnellingen en over die 25 km deed ik ongeveer 1 uur en 20 minuten. Maar de rit was erg mooi, een groot deel door het buitengebied en een flink stuk ‘fietssnelweg’, de F35. Na een paar dagen besloot ik dat ik dat wel vaker wilde gaan doen maar dan wel op een e-bike. Vanwege de hoge prijs van een nieuwe en omdat ik niet wist hoeveel keer per jaar ik zou gaan fietsen, ben ik eerst naar een 2e-hands e-bike gaan kijken.

Proefrit e-bike voor woon-werkverkeer overtuigde Coert

Bij een fietsenwinkel viel mijn oog op een 2e-hands Koga met 21 versnellingen voor 950 €. Na een korte proefrit heb ik gevraagd of ik de fiets een aantal dagen op proef voor woon-werkverkeer mocht lenen. Dat mocht. Mijn reistijd ging van 1 uur 20 minuten naar ongeveer 1 uur. Als ik met de trein ging, was ik over het algemeen 45-50 minuten (fietsen, trein, lopen) onderweg.

Na 3 dagen op de e-bike (eigenlijk na de 1e dag al) heb ik de knoop doorgehakt, dit was goed te doen!

Ook financieel bleek het haalbaar. De fiets kostte (inclusief een nieuwe accu) 1200€ , waarvan 750€ via het fietsplan is betaald. Dus netto ongeveer 900€ betaald. Met de km-vergoeding zou de fiets in 65-75x terugverdiend zijn, daarnaast komen natuurlijk nog kosten voor onderhoud en (regen)kleding. Maar 30-40 ritten per jaar moest voor een mooi-weer-fietser toch wel haalbaar zijn…

Het is januari 2021 en ik ben in de afgelopen maanden maar 1 of 2 keer (uit praktische overweging) niet met de fiets geweest! Zelfs met harde wind, veel regen of (lichte) vorst ga ik op de fiets.

Ik vind het heerlijk!

Foto door Coert.

Bron: Werken in Beweging

Menu