Wat te doen als werkgever met COVID-19

Wat te doen als werkgever met COVID-19
De uitbraak van COVID-19, het coronavirus, zorgt voor veel werkgevers voor ongekende situaties. We bieden u graag meer informatie en een aantal richtlijnen vanuit o.a. de Rijksoverheid voor de komende periode.

Werklocatie en -tijden
Op dit moment wordt het aangeraden om medewerkers zoveel mogelijk thuis te laten werken, in elk geval tot en met 6 april. Dit om sociaal contact en mogelijke besmetting zoveel mogelijk te voorkomen. Diverse tools bieden mogelijkheid om thuis te werken en met elkaar in contact te blijven. Denk aan videobellen met bijvoorbeeld Skype, Zoom, Google Hangouts of zelfs Whatsapp videobellen, of online projectmanagement tools als Slack, Yammer, Trello, Sharepoint, Asana of een van de andere vele mogelijkheden.

Ook zonder (ingewikkeld) inbellen en zonder te plannen kunt u tijdens één telefoongesprek meerdere mensen spreken. Kies tijdens het telefoongesprek ‘Voeg toe’ en bel een derde, vierde of vijfde gespreksdeelnemer om deel te nemen aan het gesprek. Dit kan met elke iPhone of Android-mobiel.

Dienen u of uw medewerkers toch op locatie aanwezig te zijn, dan wordt er ook geadviseerd om waar mogelijk werktijden te spreiden.

Als werkgever dient u een gezonde en veilig werkomgeving te bieden, maar dit kan ook inhouden om toegang tot de werkplek te verbieden, om besmetting te voorkomen. Kijk of dit voor uw eigen bedrijf een realistische en noodzakelijke maatregel is.

Kans op besmetting verkleinen
Iedereen in Nederland wordt opgeroepen om voldoende maatregelen te nemen om besmetting te verminderen of voorkomen. Een aantal maatregelen die u kunt hanteren:

  • Was uw handen met water en zeep en droog ze daarna met papieren handdoeken die niet opnieuw worden gebruikt.
  • Schud geen handen met anderen;
  • Zorg dat u in de binnenkant van de elleboog hoest en niest.
  • Wanneer nodig, gebruik papieren zakdoekjes bij het hoesten en niezen en gooi deze direct weg na gebruik. Was vervolgens weer uw handen.

Het kan gebeuren dat u of (een van) uw medewerkers last krijgt van diverse (milde) gezondheidsklachten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Niezen
  • Keelpijn
  • Hoesten
  • Verhoging of koorts

Mocht dit het geval zijn en neemt het een mate aan die u zorgen baart, neem dan telefonisch contact op met uw huisarts. Wanneer een van uw medewerkers last krijgt van deze klachten, adviseer dan telefonisch contact op te nemen met een huisarts.

Wanneer medewerkers besmet raken
Er is een kans aanwezig dat een of meerdere van uw medewerkers besmet raakt met het coronavirus. Wanneer een medewerker ziek is, moet in principe het loon doorbetaald worden en de dagen tellen niet als vakantie-, maar als ziekteverlofdagen.

Wanneer uw bedrijf (tijdelijk) stil komt te liggen door besmetting van medewerkers of een gebrek aan werk, zijn daar diverse maatregelen voor. Raadpleeg de website van de Rijksoverheid voor meer informatie.

Communicatie
Wijs (indien mogelijk) een of meerdere personen binnen uw organisatie aan om uw medewerkers doorlopend te informeren over de ontwikkelingen rondom corona en wat dit betekent voor uw beleid.

Flexibel met elkaar omgaan
Thuiswerken is voor velen nieuw, wat betekent dat niet alles vlekkeloos zal verlopen. Er zal veel ontdekt moeten worden. In een digitale vergadering gelden bijvoorbeeld andere regels dan tijdens een live meeting. Dat zal wennen worden en als team en organisatie leert u hier weer van. Daarom wat extra tips:

  • Houd contact en verbinding met elkaar. Door regelmatig een call te doen (bijvoorbeeld 2x per week) blijft u als team bij elkaar en elkaar werk betrokken.
  • Zet, wanneer u met een grotere groep videobelt, uw microfoon op mute als u niet spreekt. Zo voorkomt u onnodige ruis in het gesprek.
  • Doordat de scholen ook dicht zijn, kan het voorkomen dat kinderen spontaan in beeld verschijnen, of dat zij op de achtergrond hoorbaar zijn. Deze dubbele rol als ouder/opvoeder en medewerker of leidinggevende kan soms wat stress en onrust opleveren. Dit kan ook soms tot grappige situaties leiden. Wees hier begripvol in naar elkaar.
  • Voor medewerkers met kinderen kan het zijn dat zij op andere tijden werken dan normaal, omdat er overdag te veel afleiding is. Praat hierover met elkaar. Blijf onderzoeken wat uw medewerkers nodig hebben om hun werk het beste te kunnen doen.

Heeft u vragen over de mogelijkheden rondom thuiswerken? Neem dan contact met ons op.

Menu