Wat doet thuiswerken met uw bedrijfscultuur?

Wat doet thuiswerken met uw bedrijfscultuu

Medewerkers maken het bedrijf en zijn de cultuur

Tijdens ons webinar Post-Corona Thuiswerkplan was één onderdeel Cultuur & beleid rond thuiswerken. In dit artikel duiken wij hier iets dieper op in. Want wat doet thuiswerken eigenlijk met uw bedrijfscultuur? En hoe behoudt u een sterke bedrijfscultuur na corona wanneer uw organisatie structureel thuiswerkt?

Frank Sturrus, specialist Verandermanagement en organisatiecoach bij Sturrus Ge(s)laagd Veranderen, nam ons tijdens het webinar Post-Corona Thuiswerkplan mee hoe u uw medewerkers op afstand betrokken houdt. Hij vertelde hoe u met uw medewerkers in gesprek gaat over welke wensen zij hebben als het gaat om (post-corona) thuiswerken. De medewerkers maken het bedrijf en zijn de cultuur.

Belangrijkste advies:  ‘Ga hierover vooral met elkaar in gesprek en probeer daarbij ook echt concreet te worden met elkaar.’ Oftewel: “Alles is vaag, totdat je het expliciet maakt. Vage situaties zorgen voor irritaties. Maak het bespreekbaar en bespreek het met elkaar”.

De grootste uitdaging van thuiswerken lijkt het behouden van de cultuur

Even bijpraten over het weekend in het koffiehoekje voelt minder spontaan via een Zoom-meeting. Nu organisaties en werknemers van plan zijn om thuiswerken na corona (gedeeltelijk) vast te houden, wordt het ontwikkelen van een sterke remote bedrijfscultuur zeer belangrijk.

Uit onderzoek van Harvard Business Review blijkt dat de abrupte switch naar remote werken in de eerste weken van de lockdown heeft geleid tot een scherpe daling van de baantevredenheid en betrokkenheid van werknemers. Het is nog onduidelijk wat thuiswerken op lange termijn voor een effect zal hebben op het werkgeluk. 

Bedrijfscultuur beschermen: zo doet u dat

Om de bedrijfscultuur te beschermen is het belangrijk om:

  1. Informele communicatie te stimuleren en faciliteren 
  2. Te zorgen voor een output-boven-input coördinatie, zodat uw organisatie vertrouwen kunt hebben en uitstralen.

1. Stimuleer en faciliteer informele communicatie

Essentieel voor de cultuur binnen een bedrijf is de informele communicatie tussen werknemers. Uit onderzoek blijkt dat een vriendschappelijke relatie tussen collega’s kan leiden tot meer werkgeluk en productiviteit. De gesprekken over niet werkgerelateerde zaken vallen grotendeels weg, wanneer uw medewerkers vanuit huis werkt. Die gesprekken zorgen voor een persoonlijke band die bijdraagt aan een sterke bedrijfscultuur. Het is als werkgever dus belangrijk om ‘het menselijk’ te houden en deze communicatie te stimuleren. 

Tijdens meetings via Zoom of Google Hangouts komen werknemers sneller to the point en voelt het alsof u nutteloos bezig bent wanneer het niet over werk gaat. Toch zijn dat de momenten dat uw medewerkers elkaar ook persoonlijk spreken.

Voorbeeld

De stimulans moet komen vanuit uw leiderschap, zodat duidelijk is dat informeel contact met collega’s niet wordt afgestraft. Een oplossing is om op vaste momenten, bijvoorbeeld op maandag en vrijdag, een videocall te hebben waarin de tijd wordt genomen voor persoonlijk informeel contact. ‘Hoe was je weekend’, zonder dat dit na vijf minuten met een kille ‘oké, zullen we door?’ wordt afgesloten. De vrijdagmiddag is weer uitstekend voor een digitale VrijMiBo.

2. Coördinatie: output boven input

Als werkgever kan remote werken spannend zijn. Hoe weet u zeker dat werknemers echt aan het werk zijn? Misschien liggen ze wel op het strand met hun telefoon en reageren ze via Slack exact op de goede momenten, om actief te lijken. Het risico is dat het managementteam van een organisatie het gevoel krijgt dat er niet gewerkt wordt. Het woord ‘gevoel’ zegt het al; aansturen op gevoel is niet meer van deze tijd. De keerzijde is dat dit voor werknemers kan voelen als een gebrek aan vertrouwen en dat gaat weer ten koste van de motivatie en dus productiviteit van werknemers.

Bedrijfscultuur met hoge betrokkenheid zorgt voor meer succes

Uit onderzoek van PwC blijkt dat werknemers zich in een vertrouwde werkomgeving 76% meer betrokken voelen dan in een werkomgeving waar dit niet het geval is. Een werknemer die betrokken is, zal sneller gelukkig zijn en daardoor geneigd zijn om een extra stap te zetten voor u als werkgever.  Zo presteren bijvoorbeeld sales teams met een hoge betrokkenheid 37% beter. Bovendien zijn gelukkige en betrokken medewerkers 50% meer gemotiveerd om hun werk te doen.

Bescherm uw bedrijfscultuur met een thuiswerkplan

Uit recent onderzoek van 2Daysmood blijkt dat factoren als verbinding, transparantie, vertrouwen en werkomgeving nu essentieel zijn. Medewerkers betrekken bij beslissingen over de nieuwe manier van werken is dus noodzakelijk en waardevol, voor álle betrokkenen. Een betere bedrijfscultuur beschermt u met een concreet thuiswerkplan. Bij het opstellen van een thuiswerkplan zijn de aspecten motivatie en cultuur namelijk een belangrijk onderdeel.

Menu