MST beloont fietsende medewerkers

Medisch Spectrum Twente (MST) in Enschede is eind september landelijk Spitsbreker 2019 geworden en nam de Spitsbreker-award mee naar huis. MST won de award met hun fietsbeloningssysteem dat bijdraagt aan betere bereikbaarheid, gezondheid medewerkers en groene mobiliteit. Medewerkers die de auto laten staan en op de fiets naar het werk komen, worden beloond – anders dan met geld. Het systeem is simpel, doeltreffend en goedkoop en is in heel Nederland voor elk bedrijf of instelling toepasbaar. Gerrit van der Kolk, HR-adviseur arbeidsvoorwaarden MST is trots op de titel Spitsbreker 2019: ‘Het bevestigt ons groen en duurzaam imago en het is een mooie bekroning voor deze unieke toevoeging aan ons arbeidsvoorwaardenpakket.’

MST was één van de 5 finalisten van de eerste landelijke Spitsbrekers-competitie door BNR Nieuwsradio opgezet. Van der Kolk: ‘Geen van de andere 4 finalisten heeft zo’n bijzonder mobiliteits-instrument als ons fietsbeloningssysteem: Het is simpel, het werkt uitstekend en het is goedkoop. Een gratis 1e klas- NS businesscard zoals een andere finalist haar medewerkers aanbiedt, is een peperdure oplossing. Dat kan MST zich niet veroorloven!’

Goed bereikbaar, groen en gezond
MST heeft verschillende redenen voor het stimuleren van fietsgebruik: goede bereikbaarheid, bijdragen aan groene mobiliteit en tevreden en gezonde medewerkers. Het binnenstadziekenhuis neemt haar verantwoordelijkheid om zo goed mogelijk bereikbaar te zijn voor de patiënten en bezoekers. Van de Kolk: ‘Patiënten en bezoekers moeten op tijd op hun afspraak kunnen komen. Ons fietsstimuleringssysteem helpt daarbij: minder auto’s in de binnenstad zorgt voor minder verstoppingen. Daarnaast wees TNO-onderzoek uit dat fietsers minder vaak en minder lang ziek zijn dan de autorijdende medewerkers. Het scheelt 1 % ziekteverzuim. We stimuleren daarom het fietsen en belonen het met Bikies (punten). In onze webshop kunnen medewerkers de Bikies bijvoorbeeld verzilveren voor mooie cadeaus en cadeaubonnen. En naast al deze voordelen draagt het toenemende fietsgebruik ook nog eens bij aan een beter milieu, want minder autokilometers zorgt ook voor CO2-reductie.’

Het systeem
‘Wie meedoet aan het fietsbeloningssysteem krijgt een chip in het voorwiel. Elke chip heeft een uniek nummer en is gekoppeld aan de persoonsgegevens van de fietser. Bij de ingang van de fietsenstalling geeft een detector een piepje zodra de fiets passeert. De fiets is dan ingecheckt. Eén keer per gefietste dag krijgt de medewerker een beloning in de vorm van Bikies. Het aantal Bikies is afhankelijk van de afstand van het woon-werkverkeer. Soms kan een verdubbellaar ingezet worden zoals bij een evenement in de stad. Daardoor vermindert de druk op het aantal parkeerplaatsen. MST investeert in het fietsen omdat er minder parkeerplaatsen nodig zijn en er minder ziekteverzuim is. Het hierdoor vrijkomende geld besteedt MST vervolgens aan het fietsbeloningssysteem.

Vooroordelen en aannames
Volgens Van der Kolk zijn medewerkers soms huiverig om met de fiets te gaan. Ze denken dat het fysiek te zwaar is of dat het vaak regent. En het ov? Dat is volgens velen slecht geregeld, overvol, rijdt zeer beperkt en sluit niet aan. ‘Wij organiseren daarom jaarlijks (e-)fiets probeerweken en doen mee aan fietsstimuleringsacties van Twente Mobiel, zoals Fietsmaatjes. Ook verstrekken we gratis bus-probeerkaarten. Medewerkers kunnen zo zelf ervaren dat de aannames niet kloppen en dat fietsen of het ov juist veel voordelen heeft. In de afgelopen maand organiseerden we de Mobiliteitsmiddagen voor medewerkers met informatie over slimme alternatieven voor woon-werkverkeer middels de auto. We maken voor elke medewerker desgevraagd een persoonlijk mobiliteitsadvies. Op Pendle.nl van Twente Mobiel kunnen medewerkers zelf zoeken naar reisalternatieven voor woon-werkverkeer. Van ieder alternatief worden ook de kosten vergeleken. Er zijn natuurlijk altijd verstokte autorijders. We blijven daarom fietscampagnes organiseren en voorlichting geven. We hopen dat daardoor nog meer medewerkers vaker de fiets of het ov naar het werk pakken.’

Bomvolle fietskelder geeft enthousiasme voor fietsen aan
Esther Windt werkt bij Medisch Spectrum Twente en doet mee aan zowel het Fietsplan als aan het Fietsbeloningssysteem. Ze woont in Oldenzaal. Dat is 15 km van het ziekenhuis in Enschede vandaan. ‘Ik ging altijd met de auto, maar de drukte tijdens de spits vond ik steeds vervelender worden. Met mijn ‘gewone’ fiets was de drempel om op de fiets te gaan te hoog. Maar ik merkte dat mensen met een e-bike er net zo snel en soms nog sneller over doen om van Oldenzaal in Enschede te komen. Vandaar dat ik anderhalf jaar geleden een e-bike heb aangeschaft met het gunstige Fietsplan van MST. Een deel van de aanschaf van de fiets wordt bruto over netto verrekend met mijn salaris.’

Naast het tijdsaspect vindt Esther het fijn om buiten te zijn. ‘Ik ben een ‘buitenmens’ en houd van beweging en daar kwam het te weinig van met mijn kantoorbaan als managementassistente ICT. Vooral de terugweg op de fiets vind ik heerlijk; lekker met de wind langs mijn hoofd los komen van het werk. Al is het een beetje omfietsen: het liefst neem ik een mooie route die voor een deel door heb bos loopt. Ook bespaart fietsen op den duur geld en dat het minder belastend is voor het milieu is ook nog eens mooi meegenomen. Toch ga ik nog niet altijd met de fiets, want als het slecht weer is, of als ik er extra netjes uit moet zien dan vind ik de fiets geen optie. Dat ik met het fietsen Bikies spaar is een extraatje; ik heb er al een deel van een onderhoudsbeurt mee betaald.’

Heel mooi dat MST Spitsbreker 2019 is geworden, vindt Esther. ‘Fietsen wordt bijzonder goed gestimuleerd bij ons en naast mooie regelingen worden mensen ook enthousiast door elkaar, door collega’s die het goede voorbeeld geven; het is aanstekelijk. De fietskelder staat meestal bomvol en dat geeft wel aan hoeveel mensen voor de fiets kiezen.’

MST breidt Fietsplan uit
MST heeft mobiliteit hoog in het vaandel staan en heeft het Fietsplan bijvoorbeeld niet afgeschaft bij de komst van de Werkkostenregeling, maar juist aantrekkelijker gemaakt! En het Fiets-leaseplan is geïntroduceerd, lang voordat de overheid dit mogelijk maakt (1 januari 2020). Het MST-Fietsplan wordt op korte termijn verder verruimd vanwege de opkomst van de e-bike: medewerkers kunnen eens per 5 jaar maar liefst € 2500,- fiscaal vriendelijk inzetten voor de aanschaf van een fiets en ze kunnen PLB-uren en gespaarde Bikies inzetten.

Tip voor andere bedrijven
Andere bedrijven en organisaties kunnen het fietsbeloningssysteem van MST gemakkelijk overnemen. Tip van Van der Kolk: ‘Neem vanaf het begin de Ondernemingsraad mee in al je plannen! Wees creatief en zet de fiets op nummer 1, het ov op 2 en dan pas de auto. De fiets is een prima oplossing voor heel veel mobiliteitsvraagstukken. Neem vooral contact met mij op om eens te sparren over de mooie mogelijkheden van ons systeem en de toepasbaarheid ervan binnen jouw organisatie!’

Op de foto: Esther Windt en Gerrit van der Kolk bij de fietsenstalling van MST.

Menu