Mensen niet in beweging zonder goede marketingstrategie

Op vrijdag 21 september was Twente Mobiel te gast op het symposium Duurzaam bereikbare campus op de Campus Heyendaal te Nijmegen. Rob Soeters mocht als projectleider van Twente Mobiel een pitch houden over de ervaringen zoals die in Twente zijn opgedaan. Het doel was om met de pitch, van maximaal 2 minuten, zoveel mogelijk deelnemers van het symposium aan tafel te krijgen.

Vanuit Twente lag de focus op het belang van een goede marketingstrategie bij alle acties. Om de deelnemers te prikkelen was de stelling daarom dan ook: ‘Zonder een goede marketingstrategie komen mensen niet in beweging!’ Als voorbeelden werden de Fietsactie en Mobiliteitsbattle toegelicht, waarbij we diverse marketingprincipes van Cialdini in de strijd hebben gegooid:

  • Commitment = vooraf zelf een doel laten bepalen
  • Schaarste = korte aanmeldtermijn
  • Wederkerigheid = buddy (fietser) versus automobilist (deelnemer) + financiële vergoeding
  • Sociaal bewijs = continu tijdens het project laten zien hoe iemand fiets t.o.v. hun groep
  • Sympathie = collega als buddy/deelnemer.

De Pitch van Rob eindigde met een  oproep: ‘Sluit je aan bij mijn Twente Mobiel tafel om meer te horen over deze bewezen successen, maar ook om ons te inspireren met jouw ideeën en ervaringen’. Aan belangstelling geen gebrek. In de twee rondes stond de tafel vol en werden er veel vragen gesteld over onze ervaringen zodat het echt tot kennisuitwisseling kwam. Suggestie vanuit de deelnemers waren er ook o.a. om studenten en bezoekers in toekomstige acties ook te zien al doelgroep, vooral bottum-up te werken in het werven van deelnemers  en waar mogelijk in te spelen op actuele ontwikkelingen in een gebied. Al met al en nuttige bijeenkomst die weer nieuwe inzichten en contacten heeft opgeleverd.

Menu