Domijn zet in op duurzame mobiliteit

Domein

‘Het aantal kilometers verandert niet, wel hoe we ze afleggen.’

Domijn wil met haar nieuwe mobiliteitsbeleid bijdragen aan CO2-reductie. Daarbij gaat het niet om financieel voordeel. Dan was de keuze voor benzineauto’s beter. Het ging Domijn om de combinatie van duurzaamheid en het stimuleren van vitaliteit. Maar, je iets voornemen is heel iets anders dan het ook daadwerkelijk dóen. Domijn liet zich daarom inspireren door andere organisaties zoals MST in Enschede en betrok haar medewerkers bij de plannen.

‘Doe het vooral samen’

Met succes, het resultaat is een mobiliteitsbeleid dat zowel voor de organisatie als de medewerkers aantrekkelijk is. Domijn is er trots op dit samen met de medewerkers voor elkaar te hebben gekregen. ‘Doe het vooral samen’, dat is dan ook de successlogan van Domijn.

De medewerkers van Domijn zijn nauw betrokken bij het maken van beleid. Dat is belangrijk, volgens Diane Hemstra, HR-adviseur. ‘Medewerkers zijn onze ambassadeurs. Ze moeten kunnen meedenken over belangrijke beleidsitems. We waarderen hun feedback en creatieve ideeën. Zij helpen bij het opstellen van het beleid dat voldoet aan de uitgangspunten van Domijn. Zoals bijvoorbeeld met het mobiliteitsbeleid voor het zakelijk en woon-werkverkeer. Uit een enquête kwam naar voren dat duurzaamheid niet leefde onder de medewerkers. Een werkgroep van medewerkers, HR&O, Facilitair, de OR en de Ambassadeursgroep heeft zich daarover gebogen en een aantal oplossingen uitgewerkt. De werkgroep maakte vervolgens weloverwogen keuzes en presenteerde met succes hun vitaal en duurzaam mobiliteitsvoorstel aan het MT. Terecht om trots te zijn dat we dit sámen hebben bereikt!’

Intern samen optrekken

Domijn organiseert alles zelf en sámen. Wouter Halman, wagenparkbeheerder: ‘Wij vinden het heel belangrijk om intern samen op te trekken en zaken af te stemmen. Er zijn geen eilandjes bij ons. Het één kan niet zonder het ander. De afdeling Facilities heeft er bijvoorbeeld echt een taak bij gekregen met het regelen van het wagenpark. Maar ook ICT is erbij betrokken door de app die we gebruiken voor de deelauto’s, HR&O voor de afspraken rondom zakelijk en woon-werkverkeer en parkeren en de OR uiteraard. Deze laatste zat ook aan tafel bij het opstellen van de voorstellen. Zo maak je optimaal gebruik van elkaars kennis en kunde en vul je elkaar aan.’

Fietsstimulering door aanpassen parkeerbeleid

De fiets staat voor vitaal en duurzaam: de twee speerpunten van het mobiliteitsbeleid van Domijn. Annelot Hoekstra, HR-medewerker: ‘Stap uit de auto en kom op de fiets! Dat is daarom onze boodschap aan de medewerkers. We hebben dat ook verwerkt in het parkeerbeleid. We stellen geen parkeerplaats beschikbaar als je dichterbij het werk woont dan 7 km. Woon je tussen 7 en 15 km dan kun je een parkeerplaats huren voor € 25,- per maand. Alleen voor meer dan 15 km is parkeren gratis. Hierdoor is het aantrekkelijker om op je fiets te komen. En dat gebeurt ook: steeds meer medewerkers kiezen voor de fiets als woon-werkverkeer en dan vooral de elektrische fiets.’

Aanschaf e-bike voor iedereen mogelijk
Een e-bike is echter wel duur in aanschaf en de tegemoetkoming in de aanschafkosten door het fietsplan in de cao is een aantal jaren terug afgeschaft. Wouter: ‘We beseffen dat de aanschaf financieel niet voor iedereen haalbaar is. Domijn heeft daarom zelf een alternatief fietsplan opgesteld met behulp van de werkkostenregeling. Zo kunnen de medewerkers 1 keer in de 5 jaar een (elektrische) fiets aanschaffen voor €1.500,00; ook als je de fiets niet nodig hebt voor woon-werkverkeer. Fietsende medewerkers krijgen daarnaast ook een vergoeding woon-werkverkeer en ze kunnen ‘Bikies’ sparen. Dit zijn punten die je verdient met fietsen naar je werk. Je kunt ze verzilveren voor mooie cadeautjes of het onderhoud aan je fiets. Daarnaast doet Domijn mee aan Fietsmaatjes van Twente Mobiel. Daarmee kunnen medewerkers elkaar stimuleren fietsend naar het werk gaan in plaats van in de auto. Ze verdienen er ook nog lekker mee.’

Meer duurzame mobiliteit door deelauto’s en OV
‘We rijden groen bij Domijn,’ gaat Wouter verder. ‘Medewerkers die regelmatig afspraken buiten de deur hebben en daarvoor een auto nodig hebben, kunnen toch op de fiets naar het werk komen. Domijn heeft deelauto’s beschikbaar voor de zakelijke reizen. Die kun je reserveren voor je afspraken. En heb je een afspraak in de wijk, dan kun je een van de deelfietsen gebruiken. Woon je verder weg en kom je met het OV? Domijn vergoedt de OV-kosten volledig met een NS businesskaart. Met de NS-businesskaart kun je ook privé reizen, met 40% korting in de daluren.’

Drempels wegwerken
Ging alles vanzelf? Diane: ‘Nee, we hebben hier en daar ook drempels moeten wegnemen. Vooral voor medewerkers die verder weg wonen. OV is bijvoorbeeld voor weinig mensen een echt goed alternatief voor de auto omdat de reistijd vaak te lang is. Een andere drempel was de goede vergoeding voor de privéauto. Medewerkers ontvingen een onkostenvergoeding voor het inzetten van hun eigen auto. Overgaan op een deelauto had niet direct ieders voorkeur. We hebben daarom verschillende collega’s uit de organisatie gevraagd met ons mee te denken. Hoe kunnen we ons mobiliteitsbeleid zo inrichten dat het voldoet aan onze uitgangspunten duurzaam en vitaal? Lees het strategisch plan van Domijn.

Hoe leuk kan fietsen zijn!
Dirk Roskam werkt als ontwikkelaar/projectleider bij Domijn. Hij fietst vrijwel elke dag met veel plezier naar het werk, 38 km enkele reis. De actie Fietsmaatjes van Twente Mobiel heeft hem over de drempel geholpen. Het fietsen is voor hem inmiddels heel gewoon geworden. Dirk: ‘Het bevalt me ontzettend goed! De fiets is ideaal. Ik ben een uurtje onderweg, slechts 10 minuten langer dan met de auto. Ik ben de frustratie van langzaam rijden of in de file staan helemaal kwijt. Daar fiets ik nu fluitend aan voorbij. In de stad hoef ik bij wegwerkzaamheden niet meer om te rijden en met mijn smart-app krijg ik eerder groen bij sommige verkeerslichten. Tweemaal daags ben ik volop in beweging in de buitenlucht, geen sportschool meer en een flinke boost vitaminen voor mijn hersenen. Heerlijk!’

Gemotiveerd door Fietsmaatjes
Domijn meldde zich in 2019 als werkgever aan voor de fietsstimuleringsactie Fietsmaatjes van Twente Mobiel. Autorijdende medewerkers die de auto lieten staan en de fiets pakten, verdienden 35 cent/km woonwerk-verkeer. Dirk deed mee. Hij begon op de racefiets. ‘Ja, als ik fiets, moet ik wel hard fietsen van mezelf’, lacht Dirk. ‘Fietsmaatjes heeft me echt over de drempel geholpen. Het moest namelijk wel wennen. Vooral met wind is 38 km een behoorlijke trap. Ook moet je elke keer douchen op je werk. Ik ging daarom niet elke dag. Ondertussen vond ik het wel steeds leuker, voelde me superfit. De herhaling en beloning hielpen me om vol te houden.’

Gemotiveerd door Domijn
De herfst kwam eraan met meer wind. In september heeft Dirk daarom een speed pedelec gekocht, met behulp van het fietsenplan van Domijn. ‘Ik verdiende door Fietsmaatjes elke dag met fietsen naar het werk en dat was een mooie tegemoetkoming in de aanschafkosten van de fiets. En ik behoud mijn reiskostenvergoeding o.b.v. de auto. Vanaf dat moment fiets ik elke dag, weer of geen weer. En als ik een afspraak buiten de deur heb, gebruik ik een deelauto van Domijn.’

Voorbeeld doet volgen
‘Collega’s verklaarden me voor gek: ‘Bijna 80 km per dag fietsen, dat je dat wilt!’ Maar toch zie ik al een verandering op het werk en om me heen. Collega’s die op 25 – 30 km van het werk wonen, denken er nu ook over na: ‘Als jij het kan, dan ik ook!’ Slecht weer hoeft geen belemmering meer te zijn. Domijn houdt rekening met fietsende medewerkers. Er is niet alleen een goed fietsenplan, er zijn ook douchefaciliteiten, lockers voor kleding en oplaadmogelijkheden. Het is gezond, je valt af. Ook op de speed pedelec of e-bike moet je namelijk hard werken om snelheid te houden. Dat is trainen in lage hartslag, vet verbranden.’

Helemaal om naar vitaal en duurzaam
Ik keek voorheen altijd naar de fietsers langs de Vliegveldstraat en dacht dan: ‘Daar had ik nu ook kunnen fietsen. Waarom rijd ik in de auto?’ En kijk nu! Ik ben helemaal om: 1200 km per maand zit ik op de fiets en als het niet een keer kan, voel ik onrust in mijn lijf. De herhaling werkt verslavend, net als bij sporten, een prettige verslaving. Ik pak elke morgen met veel plezier mijn fiets. De afstand naar mijn werk is gelijk, ik reis alleen heel anders: vitaal en duurzaam.’

Tip van Dirk
Een tip voor mensen die er ook over denken niet in de auto maar op de fiets naar het werk te gaan: ‘Begin als het mooi weer is! Dan ervaar je het best hoe leuk fietsen kan zijn!’

Over Domijn
Als woningcorporatie zorgt Domijn voor goede en betaalbare woningen voor mensen met een lager inkomen. Er wonen ongeveer 30.000 mensen in één van de 16.000 huizen van Domijn in Enschede, Haaksbergen en Losser. Wouter: ‘Bij ons gaat het om meer dan alleen een huis, we willen onze huurders echt een thuis bieden. We verhuren niet alleen de 16.000 huizen in, maar faciliteren en onderhouden ze ook. Ruim 200 medewerkers zetten zich hier dagelijks voor in. Daarvoor is vervoer nodig, dat doen we inmiddels al duurzaam. We hebben elektrische deelauto’s en –fietsen die veel gebruikt worden. Ze zijn een vertrouwd straatbeeld geworden.’

Het wagenpark

  • Het wagenpark • 19 deelauto’s, waarvan 12 elektrische deelauto’s
  • 9 elektrische deelfietsen en 4 gewone fietsen voor dagelijks gebruikt door wijkbeheer, woon- en wijkconsulenten, projectleiders en andere buitenfuncties
  • 75.000 schoongereden kilometer in 2019 door 110 gebruikers
Menu