Zorglogistiek: een gouden greep

Spitsmijding – en daarmee de bereikbaarheid van de regio – is een hot item voor de overheid, terwijl bedrijven vooral streven naar kostenbesparing, efficiency en kilometerreductie. Logistiek makelaar Freek Boele van Beter Benutten Twente en directeur Andries Melchers van Stichting Lucrum, met name actief in de zorgsector, bundelden hun krachten in deze ‘zorglogistiek’. Het lijkt een gouden greep. Studenten van Saxion onderzoeken momenteel samen met een consultant van Beter Benutten Twente om hoeveel besparing het precies gaat.

‘Veel winst te behalen’

Freek Boele is logistiek makelaar bij de Beter Benutten regio’s Twente en Zwolle-Kampen. “Wij zoeken manieren om onze wegen beter te benutten, om files te bestrijden en de spits te mijden. In dit geval kijken we naar het goederenvervoer. Wij ondersteunen bedrijven om logistiek inventiever te werken, met alle positieve gevolgen van dien. In de zorgsector valt veel winst te behalen. Daar houdt onder meer een organisatie als stichting Lucrum zich mee bezig. Hun logistiek en efficiency in de zorg bespaart een factor 6 aan auto’s op de weg.”

Ook iets voor u?

Persoongegevens



Over de organisatie



Cross & Care Logistics

Het innovatieve logistieke concept van Lucrum bespaart flink in tijd, geld en kilometers, een winst die ten goede komt aan zorgorganisaties. Lucrum is gevestigd in Enschede. Het is een platform voor krachtenbundeling op het gebied van inkoop, logistiek, duurzaamheid, co-creatie en innovatie in met name de zorgsector. Lucrum kent zo’n zestig deelnemende organisaties, goed voor ruim duizend locaties vooral in Oost-Nederland, aldus directeur Andries Melchers. “Een van de pijlers is Cross & Care Logistics: wij bundelen uiteenlopende goederenstromen voor kleine en grote zorginstellingen, die conform afspraken in raamovereenkomsten naar een centraal punt in Enschede worden gebracht. Van daaruit bezorgen wij de producten in één beweging -dus met veel minder vrachtwagens- op de juiste plekken.”

Buiten alle spitsuren

Voor de zorginstellingen is dit veel efficiënter. Ook wordt het aantal leveringen, van soms wel tien keer daags, teruggebracht naar één bezorging. Ongeacht het soort producten: droog, op temperatuur, gekoeld, steriel, et cetera. Daartoe hebben de vrachtwagens vijf compartimenten die groter en kleiner gemaakt kunnen worden. Zo kunnen ze ‘vol’ rijden. Bovendien komt altijd dezelfde medewerker langs. Hij kan de goederen naar wens opbergen. Dat tezamen kan manjaren aan uren schelen voor de zorgmedewerkers. En stress, want zeker zo belangrijk is dat de levering plaatsvindt buiten de spitsuren, zowel de spits op de weg wordt gemeden als de drukste momenten in de zorg

Kyoto

Melchers wijst er op dat de magazijnen in zorginstellingen inmiddels zijn wegbezuinigd en dat grote organisaties conform de afspraken in Kyoto twintig procent energie moeten reduceren op straffe van flinke boetes. “Ons aanbod geldt als energiebesparende maatregel. De eerste pilot met een grote zorginstelling met ruim vijftig locaties is positief afgerond. We willen de winst voor de zorginstellingen en het wegverkeer precies uitgerekend zien. Onder meer daarin ondersteunt de provincie. Ze hebben instrumentaria en jarenlange logistieke knowhow die we graag benutten. Boele leverde binnen een dag de juiste partijen aan.”

Studenten met stopwatches

Saxion is één van die partijen: een aantal studenten houdt zich intensief bezig met het onderzoek naar de besparingen voor milieu, wegverkeer en op financieel gebied. De studenten checken met stopwatches de tijd die nodig is om goederen af te leveren en op te ruimen. Ze kijken naar de efficiëntie van de routing. Ze berekenen het aantal kilometers, het brandstofverbruik, de tijd. Dat en nog veel meer.

Heeft u interesse in dit project of in de onderzoeksresultaten? Neem dan contact op met Freek Boele, logistiek makelaar Beter Benutten Twente, telefoon: (06) 194 373 35

‘Cijfers zijn het begin’

De provincie Overijssel en Lucrum kunnen bijna niet wachten op de uitslag, zegt Melchers. “De praktijk wijst uit dat we veel besparen en amper in de file staan. Zodra ik de cijfers heb, weet ik zeker dat er nog veel meer raamovereenkomsten zullen volgen. Leveranciers en afnemers komen dichter bij elkaar. En dit is pas het begin. De maatschappij transformeert, je moet je inrichten op een seniorenexplosie en besparen op kosten, tijd, energie, afval… Over een tijdje kan de thuiswonende cliënt een bestelling doen die via de wijk door vrijwilligers wordt bezorgd. Dat versterkt dan weer de sociale samenhang.”

Beter Benutten

In het programma Beter Benutten werken Rijk, regio en bedrijfsleven samen om de bereikbaarheid in de drukste regio’s over weg, water en spoor te verbeteren. Sinds 2011 hebben de maatregelen geleid tot 48.000 spitsmijdingen per dag. Dit zorgt voor 19 procent minder vertraging in de spits op specifieke Beter Benutten trajecten. Deze resultaten zijn behaald met een pakket van ruim 350 praktische, meetbare maatregelen. De ambitie is om de reistijd op de grootste knelpunten in Twente met minimaal 10 procent te verbeteren.

Gerelateerde cases

Menu