Speed pedelec pilot in samenwerking met ROV en Politie Landsdeel Oost

In Overijssel is samen met onze werkgeversaanpak en het ROV (Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid) een speed pedelec-actie opgezet. Medewerkers van de Politie Eenheid Oost-Nederland kunnen een week lang gratis een speed pedelec proberen. Juist in onze prachtige groene provincie liggen kansen om te fietsen op langere afstand. Denk aan de prachtige F35.

Minimaal een kwart van alle politiemedewerkers bij Politie Eenheid Oost-Nederland moet de komende drie jaar op de fiets naar het werk. Op dit moment werken bij deze eenheid 7200 medewerkers. Waarvan nu 21% op de fiets naar het werk gaat.

Regionale Eenheid Oost-Nederland is op dit moment landelijk fietsambassadeur. Zo stimuleren zijn medewerkers niet alleen om te fietsen, maar zorgen zij ook intern voor goede voorzieningen. Zij maken al gebruik van diverse fietsvoorzieningen en verschillende acties met behulp van Cleantech Regio. Zo maken zij gebruik van de WKR-regeling, hierdoor krijgen zij vergoedingen voor het aanschaffen van fietsen en accessoires. Ook hebben zij een goede vergoeding voor het gebruiken van de fiets voor woon-werkverkeer. Een aantal voorzieningen zijn kleedruimtes en douches op kantoor voor fietsende medewerkers.

Grotere actieradius en sneller bij incidenten

De politie maakte al gebruik van elektrische fietsen, maar nu krijgen wijkagenten voor het eerst voor hun surveillancewerk een speed pedelec. De politie wil komend jaar meer speed pedelecs gaan inzetten, want die kunnen veel sneller dan e-bikes. Met snelheden van 45 kilometer per uur zijn agenten natuurlijk veel sneller ter plaatse. En zo wordt de actieradius van de agenten groter. Het doel van de pilot is om te zien wat het voor de operatie en bedrijfsvoering betekent om emissieloze voertuigen te gebruiken. Hiermee bereidt de politie zich ook voor op toekomstige aanbestedingen van het wagenpark.

De politie verduurzaamt 

De politie doet veel om duurzamer te worden. Eén van de acties is het testen van emissieloze voertuigen. Verschillende basisteams binnen de eenheden Midden-Nederland, Oost-Nederland en Amsterdam krijgen een jaar lang de kans om emissieloze voertuigen eens goed uit te testen. Het gaat om verschillende soorten elektrische auto’s, motoren en speed pedelecs, die gaan rouleren tussen de basisteams. Elk basisteam heeft vier maanden om de voertuigen uit te proberen. Maar ze moeten zeker ook kijken naar wat niet prettig werkt, stelt Pim Miltenburg, hoofd operatiën Oost Nederland en voorzitter van de stuurgroep 0-emissie. ‘Het doel is om te zien wat het voor de operatie betekent om emissieloze voertuigen te gebruiken.’

‘Voor de speed pedelec geldt dat het voor de politie een nieuw type voertuig is met nieuwe mogelijkheden. We verwachten dat het de voordelen van een fiets heeft. Dus dat de politie goed kan manoeuvreren in smalle straatjes. En dat je op locaties kunt komen waar je met de auto niet of moeilijker kunt komen. en met de speed pedelec kun je sneller rijden dan met de fiets’, aldus Pim Miltenburg.

Fietsstimulering op agenda politie

Fietsstimulering staat sinds kort bij de Nationale Politie op de agenda als onderdeel van nieuw beleid voor Slimme mobiliteit en Duurzaamheid. De Regionale Eenheid Oost-Nederland is koploper en wist na een Bike Experience Day in Apeldoorn in 2019 ruim honderd medewerkers op de fiets te krijgen. “Het was een inspirerend evenement, waar we medewerkers bewust hebben gemaakt van andere aantrekkelijke vervoerskeuzes zoals de speed pedelec”, aldus Jolanda Aalbers, directeur bedrijfsvoering Eenheid Oost en fietsambassadeur.

“We willen vooral een beweging op gang brengen. We kunnen medewerkers niet opleggen om duurzame en gezonde keuzes te maken. Maar we kunnen ze wel bewustmaken van andere vormen van vervoer. Met een gezamenlijke aanpak kan er een olievlek ontstaan die zich van Eenheid-Oost naar de Nationale Politie verspreidt en vanuit het netwerk van fietsambassadeurs naar heel Nederland. Maar uiteindelijk moeten medewerkers het zelf leuk vinden om naar hun werk te fietsen”, aldus Aalbers.

Verleiden

Leander Witjes is projectleider Slimme Mobiliteit en Duurzaamheid bij Eenheid Oost. De kunst om ‘stoere’ politiemensen te verleiden om vaker naar het werk te fietsen of een e-bike of speed pedelec uit te proberen, beheerst Witjes als geen ander. Voor een eerste kennismaking organiseerde hij samen met andere organisaties evenementen, zoals de Bike Experiment Day in Omnisport in Apeldoorn. Medewerkers konden hier op allerlei typen en merken fietsen proefrijden op de baanwielrenbaan voor de wereldtop. Witjes: “Dit paste perfect bij onze avontuurlijke politiemensen. Ze ervoeren dat je niet oud hoeft te zijn om elektrisch te fietsen. Zo’n evenement is belangrijk om mensen te verleiden.’’

Witjes gelooft in de kracht van warme communicatie. Vragen worden persoonlijk beantwoord en locaties regelmatig bezocht. Binnen de Eenheid Oost is er een laagdrempelig aanspreekpunt, waar medewerkers met hun vragen terecht kunnen. En er is een website met informatie op het gebied van mobiliteit. Witjes zelf draagt waar mogelijk zijn overtuiging uit: “Goed fietsbeleid is een investering voor je organisatie, maar het bespaart parkeerkosten, medewerkers worden fitter én het is goed voor het milieu en voor de portemonnee. Ik merk dat medewerkers trots zijn op hun fiets. Alleen praten over fietsen, zorgt al voor een lach op het gezicht.”

Kom zelf in actie

Wilt u meer weten over speed pedelecs? Of bent u als werkgever zelf op zoek naar een speed pedelec voor uwmedewerkers? Stuur ons gerust een bericht.

Menu