OV-Probeerpas Havengebied en Marssteden

Met de Twente Mobiel OV-Probeerpas konden medewerkers, werkzaam op de bedrijventerreinen Havengebied en Marssteden (Enschede), gratis en vrijblijvend kennis maken met het openbaar vervoer voor hun woon-werk verkeer. Een kosteneffectieve, file- en milieuvriendelijke manier. En uiteraard een mooie invulling van het mobiliteitsbeleid.

Voor deelname aan de OV-Probeeractie moesten medewerkers (die meestal met de auto naar het werk rijden) zich digitaal aanmelden.  Met de ingevulde gegevens werd eerst beoordeeld of er in hun situatie wel een goede openbaar vervoerverbinding is. Met name of ze wel snel genoeg op hun werk konden komen. Zij kregen hierbij een telefonisch reisadvies.

Bleek het openbaar vervoer een goed vervoermiddel te zijn, dan ontvingen zij een (al dan niet aangepast) persoonlijk reisadvies + de OV-Probeerpas met saldo erop. Met deze OV-Probeerpas mochten zij met de trein/bus/ov-fiets 20 keer gratis heen en weer naar hun werk.

Reisden de medewerkers vanuit station Kennispark Enschede door naar het bedrijf en hadden zij geen beschikking over een (OV-)fiets, dan mochten zij gratis gebruik maken van de deelfietsen van Go About Flow.

Ook iets voor u?

    Persoongegevens



    Over de organisatie



    • 45 medewerkers die zich voor de actie hebben aangemeld, hebben een reisadvies ontvangen. Dat is ruim 11% van de potentiële doelgroep.
    • Voor 14 van de aanmelders bleek het openbaar toch geen geschikt alternatief voor de auto te zijn.
    • 20 medewerkers stemden in met het reisadvies. Zij ontvingen een OV-Probeerpas. Van hen hebben 12 medewerkers daadwerkelijk gereisd. Dat is ongeveer 3% van de potentiële doelgroep.
    • Het lage resultaat is sterk beïnvloed door de vakantieperiode waarin de actie plaatsvond, de kwaliteit van het openbaar vervoer buiten de stad en de loopafstanden tussen de bushalte en het werk op de bedrijventerreinen.
    • Om de werkelijke potentie van openbaar vervoer op bedrijventerreinen te onderzoeken zullen we begin 2018 nieuwe pilot lanceren, ditmaal op bedrijventerrein Westermaat.
    • Onderzoek, voordat u een actie organiseert, hoe goed het ov georganiseerd is, zoals de bushaltes rondom uw organisatie, de frequentie van het ov, bestemmingen, begin- en eindtijden en hoe de aansluiting op openbaar vervoer is geregeld.
    • Een NS-Businesscard blijkt vaak voordeliger te zijn dan losse maandabonnementen of kaarten.
    • Bied uw medewerkers na een proefperiode een structurele oplossing om met het openbaar vervoer te blijven reizen.

    Gerelateerde cases

    Menu