Medewerkers van Ziekenhuisgroep Twente (ZGT) rijden sinds kort in elektrische pendelauto’s. De overgang naar elektrisch past binnen het duurzaamheidsconcept ‘ZGT groen, gewoon doen’. Esther Steffens, coördinator Facilitair Bedrijf bij ZGT: “De reacties zijn erg positief. Medewerkers zijn er trots op dat ze schoon rijden.”
ZGT had tot voor kort 8 benzineauto’s. Deze waren afgeschreven en moesten vervangen worden. Omdat het ziekenhuis investeert in hun groene imago, werden de mogelijkheden van elektrische auto’s onderzocht. Al gauw bleek dat door een efficiëntere planning en een goed managementsysteem 7 elektrische auto’s konden worden aangeschaft.
Twente Mobiel heeft voor een aantal werkgevers een project uitgevoerd om het reisgedrag van werknemers te beinvloeden, zodat er een bijdrage wordt geleverd aan de doelstellingen van mobiliteitsmanagement.
Track and trace
Een goed managementsysteem is cruciaal ligt Steffens toe. “Het managementsysteem geeft aan wat de accustatus is en het aantal kilometers wat de auto nog kan rijden. Daarnaast is het een track and trace systeem waarmee we precies kunnen nagaan waar de auto’s zijn. Elke auto heeft een oplaadpunt, zowel in Almelo als in Hengelo.
Managementinfo
ZGT haalt uit het managementsysteem belangrijke info. Hoeveel ritten worden er gemaakt? Hoeveel kilometers worden afgelegd? Hoelang staan de auto’s op de parkeerplaats stil? Gemiddeld worden de auto’s zo’n 5 a 6 keer per dag ingezet. En als medewerkers samen kunnen rijden, dan wordt dat uiteraard gestimuleerd.
Veel promotie
Bij de implementatie is behoorlijk ingezet op de communicatie. Steffens: “Er moesten instructies over de auto’s worden gemaakt en we hebben in samenwerking met autobedrijf Wilmink demo sessies voor de medewerkers gehouden zodat men een proefritje kon maken. Tijdens de eerste dagen hadden we zelfs vrijwilligers paraat voor hulp.”
In 2013 hebben de benzineauto’s van ZGT ruim 10.000 ritten gereden tussen de ziekenhuislocaties in Hengelo en Almelo. Dit zijn gemiddeld 40 ritten per dag, ruim 150.000 afgelegde kilometers per jaar en circa € 16.000 aan brandstof.
Met de elektrische auto’s wordt nu zo’n € 14.000 op de brandstof bespaard. Het is dus niet alleen milieuvriendelijk, maar ook kostenbesparend!
Al met al hebben de voorbereidingen, de aanschaf van de auto’s en de implementatie een jaar geduurd. Steffens: “Op dit moment ben ik bezig met de subsidieaanvraag. Vanuit provincie Overijssel wordt 1.000 euro gegeven per elektrische auto”. Heeft ZGT met haar ervaring nog advies voor andere werkgevers? Steffens somt op:
Medewerkers van Ziekenhuisgroep Twente (ZGT) rijden sinds kort in elektrische pendelauto’s. De overgang naar elektrisch past binnen het duurzaamheidsconcept ‘ZGT groen, gewoon doen’. Esther Steffens, coördinator Facilitair Bedrijf bij ZGT: “De reacties zijn erg positief. Medewerkers zijn er trots op dat ze schoon rijden.”
ZGT had tot voor kort 8 benzineauto’s. Deze waren afgeschreven en moesten vervangen worden. Omdat het ziekenhuis investeert in hun groene imago, werden de mogelijkheden van elektrische auto’s onderzocht. Al gauw bleek dat door een efficiëntere planning en een goed managementsysteem 7 elektrische auto’s konden worden aangeschaft.
Twente Mobiel heeft voor een aantal werkgevers een project uitgevoerd om het reisgedrag van werknemers te beinvloeden, zodat er een bijdrage wordt geleverd aan de doelstellingen van mobiliteitsmanagement.
Track and trace
Een goed managementsysteem is cruciaal ligt Steffens toe. “Het managementsysteem geeft aan wat de accustatus is en het aantal kilometers wat de auto nog kan rijden. Daarnaast is het een track and trace systeem waarmee we precies kunnen nagaan waar de auto’s zijn. Elke auto heeft een oplaadpunt, zowel in Almelo als in Hengelo.
Managementinfo
ZGT haalt uit het managementsysteem belangrijke info. Hoeveel ritten worden er gemaakt? Hoeveel kilometers worden afgelegd? Hoelang staan de auto’s op de parkeerplaats stil? Gemiddeld worden de auto’s zo’n 5 a 6 keer per dag ingezet. En als medewerkers samen kunnen rijden, dan wordt dat uiteraard gestimuleerd.
Veel promotie
Bij de implementatie is behoorlijk ingezet op de communicatie. Steffens: “Er moesten instructies over de auto’s worden gemaakt en we hebben in samenwerking met autobedrijf Wilmink demo sessies voor de medewerkers gehouden zodat men een proefritje kon maken. Tijdens de eerste dagen hadden we zelfs vrijwilligers paraat voor hulp.”
In 2013 hebben de benzineauto’s van ZGT ruim 10.000 ritten gereden tussen de ziekenhuislocaties in Hengelo en Almelo. Dit zijn gemiddeld 40 ritten per dag, ruim 150.000 afgelegde kilometers per jaar en circa € 16.000 aan brandstof.
Met de elektrische auto’s wordt nu zo’n € 14.000 op de brandstof bespaard. Het is dus niet alleen milieuvriendelijk, maar ook kostenbesparend!
Al met al hebben de voorbereidingen, de aanschaf van de auto’s en de implementatie een jaar geduurd. Steffens: “Op dit moment ben ik bezig met de subsidieaanvraag. Vanuit provincie Overijssel wordt 1.000 euro gegeven per elektrische auto”. Heeft ZGT met haar ervaring nog advies voor andere werkgevers? Steffens somt op:
Met de E-Bike Probeeractie konden de medewerkers van de partners van Twente Mobiel een elektrische fiets uitproberen. De actie duurde 3 maanden en was wederom een succes! Lees hier onze case.
Verschillende bedrijven en instellingen zijn vier maanden lang de strijd aangegaan om zoveel mogelijk brandstof te besparen en de spits te mijden. Lees hier alles over de Mobiliteitsbattle 2018.
‘Fietsmaatjes’ is een fietsactie van Twente Mobiel, waarmee in 2017/2018 collega’s elkaar stimuleerden om naar het werk te fietsen. Daarbij kregen deelnemers voor elke gefietste dag een financiële beloning. De actie duurde 5 maanden tot mei 2018.
Tien partners van Twente Mobiel hebben gebruik gemaakt van onze elektrische poolfiets actie. Zonder uitzondering met succes! De partners zijn erg positief over de resultaten en geven een vervolg aan de pilot.