Carpoolen: Thuiskomgarantie

Thales, Hengelo

“Eén van onze aannames was dat collega’s wel willen carpoolen, maar bang zijn om niet meer thuis te komen. Als je carpooldate plotseling naar een afspraak moet of wil overwerken, heb je een probleem. Daarom hebben we besloten om carpoolers een ‘thuiskomgarantie’ af te geven”, vertelt Gert-Jan Beemer, HR-Shared Services Director bij Thales.

Ook iets voor u?

    Persoongegevens



    Over de organisatie



    Tot voor kort waren er relatief weinig carpoolers bij de Hengelose vestiging van Thales. Met Twente Mobiel heeft Beemer onderzocht hoe dat kwam. En hoe dat aantal omhoog te brengen is. De thuiskomgarantie leek een goede oplossing.

    De thuiskomgarantie betekent dat collega’s een taxi kunnen nemen als ze niet meer thuis kunnen komen. En er zijn meer voordelen voor carpoolers, volgens Beemer. “Carpoolers mogen op het terrein parkeren, terwijl andere automobilisten hun auto verder weg neer moeten zetten. Daarnaast krijgen alle collega’s dezelfde reisvergoeding; carpoolers gebruiken deze maar voor een gedeelte. Dat levert dus winst in de portemonnee op.”

    De thuiskomgarantie werd getest in een proefperiode. In die periode is het aantal carpoolers verdubbeld, een groot succes dus.

    “Het blijkt dus echt te werken, we hebben een drempel weggenomen. Mensen maken graag gebruik van deze mogelijkheid. Anderzijds hebben we de terugkomgarantie nog maar een keer of drie in de praktijk hoeven brengen. Het gebruik valt dan ook reuze mee en de kosten blijven binnen de perken.”

    Tip van Thales

    De tip van Gert-Jan Beemer ligt dan ook voor de hand.

    “Wees niet te huiverig met nieuwe mobiliteitsmaatregelen. Je ziet dat het gebruik van een thuiskomgarantie niet de spuigaten uitloopt. Met heel weinig kosten bied je mensen de nodige zekerheid en daardoor bereik je toch een verdubbeling van het aantal carpoolers.”

    Gerelateerde cases

    Menu